
Για δεύτερη φορά, βουλευτής στην Καλιφόρνια επιχειρεί να περάσει νομοσχέδιο που θα περιορίσει την πρόσβαση ανηλίκων σε καλλυντικά προϊόντα με δραστικά αντιγηραντικά συστατικά όπως η ρετινόλη και η βιταμίνη C. Η πρωτοβουλία αυτή έρχεται ως απάντηση στο φαινόμενο της ολοένα και μικρότερης ηλικίας εισόδου των παιδιών στον κόσμο της εντατικής φροντίδας δέρματος, παρακινημένων συχνά από τα social media.
Ο νόμος αυτός, εφόσον ψηφιστεί, θα απαγορεύσει την πώληση προϊόντων με ενεργά συστατικά –όπως ρετινοειδή, άλφα υδροξυοξέα και άλλα που χρησιμοποιούνται για την πρόληψη ρυτίδων και άλλων σημαδιών γήρανσης– σε άτομα κάτω των 18 ετών. Αν και κάποια από αυτά τα συστατικά χρησιμοποιούνται για την ακμή, η ανησυχία έγκειται στη χωρίς λόγο χρήση τους από παιδιά και εφήβους που δεν έχουν ανάγκη τέτοιας παρέμβασης.
Ο βουλευτής πίσω από την πρόταση δηλώνει: «Η βιομηχανία ομορφιάς εκμεταλλεύεται τις ανασφάλειες της νεολαίας. Πολλά παιδιά αγοράζουν προϊόντα που προορίζονται για δέρμα ενηλίκων χωρίς να γνωρίζουν τις επιπτώσεις». Η προσπάθεια αυτή θυμίζει άλλες νομοθετικές παρεμβάσεις που στοχεύουν στον περιορισμό επιβλαβών ουσιών, όπως το αλκοόλ και ο καπνός, αν και προφανώς τα καλλυντικά δεν είναι στην ίδια κατηγορία επικινδυνότητας.
Από την άλλη πλευρά, πολλοί ειδικοί τονίζουν ότι η απόλυτη απαγόρευση μπορεί να οδηγήσει σε ακραίες καταστάσεις. Η δερματολόγος Δρ. Mona Gohara εξηγεί πως κάποια από αυτά τα συστατικά είναι όντως ωφέλιμα σε περιπτώσεις ακμής ή λιπαρότητας, εφόσον χρησιμοποιούνται με καθοδήγηση. Το ζήτημα, λέει, είναι η σωστή ενημέρωση και όχι η τυφλή απαγόρευση.
Η συζήτηση αναδεικνύει και ένα ευρύτερο κοινωνικό ζήτημα: τη δύναμη που έχουν τα social media στη διαμόρφωση των επιλογών των παιδιών και τη συχνή απουσία εποπτείας. Πολλοί έφηβοι συμβουλεύονται influencers και TikTokers αντί για δερματολόγους, με αποτέλεσμα να κάνουν επιλογές που δεν ταιριάζουν στην ηλικία ή τις ανάγκες του δέρματός τους.
Το ερώτημα που μένει είναι πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη ένας τέτοιος νόμος. Ποιος θα ελέγχει την ηλικία αγοράς; Πώς θα αντιμετωπιστούν οι online αγορές; Η εφαρμογή τέτοιων περιορισμών δεν είναι ποτέ εύκολη υπόθεση, και το θέμα φαίνεται πως θα συζητηθεί αρκετά προτού υπάρξει σαφής κατεύθυνση.