Το 2011, η Benetton δέχθηκε απειλές από το Βατικανό όταν κυκλοφόρησε μια φωτογραφία του τότε Πάπα Βενέδικτου XV να φιλάει τον ιμάμη Ahmed el-Tayeb. Η εικόνα ήταν μέρος της καμπάνιας Unhate της μάρκας, η οποία παρουσίαζε εξέχοντες ηγέτες να φιλούν τους «εχθρούς» τους στα χείλη. Η φωτογραφία του ανώτατου ποντίφικα αφαιρέθηκε αργότερα από την προεκλογική εκστρατεία, αλλά οι υπόλοιπες, οι οποίες παρουσίαζαν πρόσωπα όπως ο Barack Obama και η Angela Merkel, έμειναν άθικτες.
Η καμπάνια της Benetton είναι μόνο μία ακόμη σε μια μακρά σειρά συγκλονιστικών διαφημιστικών καμπανιών μόδας. Ενώ οι περισσότεροι οίκοι, παρουσιάζουν αδύνατα μοντέλα που ποζάρουν μπροστά σε ανέμπνευστο φόντο, κάθε τόσο υπάρχουν επωνυμίες που απολαμβάνουν να αναστατώνουν και να διχάζουν το κοινό με το μάρκετινγκ τους.
Εδώ είναι μερικές από τις πιο εντυπωσιακές διαφημιστικές καμπάνιες μόδας όλων των εποχών.
Marc Jacobs (2002)
Ο σχεδιαστής Marc Jacobs συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Juergen Teller για να δημιουργήσει μια σειρά από διαφημίσεις με μια πολύ αναγνωρίσιμη αισθητική, ένα στυλ που θα ταίριαζε απόλυτα με το σημερινό πλήθος του Instagram. Λάβετε υπόψη ότι αυτό έγινε το 2002, πολύ πριν ξεκινήσει το κοινωνικό δίκτυο το 2010. Ίσως, το πιο εμβληματικό είναι αυτό που γυρίστηκε με τη Sofia Coppola (μια από τις καλύτερες του Jacobs) για το Marc Jacobs Perfume. Έκτοτε, η σκηνοθέτις έχει συνεργαστεί σε άλλες περιπτώσεις με τον σχεδιαστή, οι οποίες περιλαμβάνουν ένα διαφημιστικό για ένα άλλο άρωμα το 2013 και την καμπάνια του φθινοπώρου του 2015, όπου συμμετείχαν επίσης η Winona Ryder και η Cher, μεταξύ άλλων διασημοτήτων.
Gucci (2003)
Σήμερα ο Tom Ford είναι γνωστός για τη χρήση της κραυγαλέας σεξουαλικότητας στις καμπάνιες του, αλλά το 1990 όταν εντάχθηκε στην Gucci, ο νεαρός τότε σχεδιαστής ήταν σχετικά άγνωστος και κανείς δεν περίμενε τι επρόκειτο να τους "σκάσει". Μία από τις πιο αξιομνημόνευτες καμπάνιες του ήταν για τη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2003. Ο Ford ένωσε τις δυνάμεις της με τον θρύλο της φωτογραφίας μόδας, Mario Testino, για να δημιουργήσει εικόνες που ήταν γεμάτες αναφορές στον φετιχισμό. Όλοι ανασήκωσαν τα φρύδια, αλλά αυτός που έκλεψε την παράσταση ήταν το μοντέλο Carmen Kass, η οποία είχε κόψει τις τρίχες της ηβικής περιοχής σε σχήμα G. Η διαφήμιση ήταν απαγορευμένη παντού.
Yves Sant Laurent (1971/2001)
Όταν ο Laurent κυκλοφόρησε το πρώτο του ανδρικό άρωμα POUR HOMME το 1971, αποφάσισε να προωθήσει το άρωμα ποζάροντας για τον διάσημο φωτογράφο Jeanloup Sieff εντελώς γυμνός. Στη σημερινή κοινωνία, μια εικόνα σαν αυτή δύσκολα θα έκανε κάποιον να ταραχτεί, αλλά τότε προκάλεσε μεγάλο σάλο. 30 χρόνια αργότερα, ο νέος δημιουργικός διευθυντής της YSL, Tom Ford, θα επαναλάμβανε την εμβληματική διαφήμιση για το νέο άρωμα M7. Αυτή τη φορά όμως, ο Αμερικανός σχεδιαστής επέλεξε το μοντέλο Sam de Cubber για να είναι μπροστά και στο κέντρο της φωτογραφίας. Με την αρχική καμπάνια, ο κόσμος όχι μόνο σοκαρίστηκε βλέποντας τον Γάλλο σχεδιαστή γυμνό, αλλά ήταν και αρκετά έκπληκτος από το γεγονός ότι είχε επιλέξει τον εαυτό του ως το πρόσωπο της καμπάνιας. Αυτή είναι μια συνηθισμένη πρακτική στις μέρες μας αλλά πρωτόγνωρη για την εποχή. Κατά κάποιο τρόπο, ο Yves Saint Laurent ήταν ο πρώτος σχεδιαστής «διασημοτήτων». Fast forward στο 2010 όταν ο Marc Jacobs προώθησε το δικό του άρωμα, επίσης με γυμνό.
Calvin Klein (90s)
Οι καμπάνιες της δεκαετίας του '90 εκτόξευσαν την καριέρα της νεαρής τότε Kate Moss. Οι διαφημίσεις κατηγορούνταν συχνά ότι ήταν απροκάλυπτα σεξουαλικές (ακόμα και κατηγορίες για παιδική πορνογραφία δέχτηκαν) αλλά αυτή που πρέπει να επισημάνουμε είναι η αρχική καμπάνια για το CK "One", που κατάφερε να αποτυπώσει τέλεια την ιδιαίτερη και androgynus ατμόσφαιρα της δεκαετίας του '90.
American Apparel
Όπως και άλλες επωνυμίες που αναφέρονται σε αυτήν τη λίστα, οι διαφημίσεις της American Apparel ήταν εσκεμμένα προκλητικές, αλλά σε αντίθεση με τις υπόλοιπες, είχαν μια πιο «ρεαλιστική» εμφάνιση (ή «πιο τρελή» ανάλογα με το ποιον ρωτάς). Οι φωτογραφίες δέχθηκαν έντονη κριτική επειδή απεικονίζαν σχεδόν πάντα αδύνατους χίπστερ που έμοιαζαν να έχουν ξεχάσει το μισό από το ντύσιμό τους στο σπίτι (ή οπουδήποτε αλλού). Ταυτόχρονα, έλαβαν εύσημα για τη φρέσκια αντίληψη τους για το είδος των μοντέλων που παρουσίαζαν. Η American Apparel σπάνια δούλευε με επαγγελματίες και συχνά χρησιμοποιούσε απλούς ή underground ανθρώπους για μοντέλα. Οι επιλογές τους ήταν συνήθως drag queens από το RuPaul’s Drag Race και πορνοστάρ όπως η Sasha Grey. Δυστυχώς, το θετικό αποτέλεσμα ήταν μόνο προσωρινό, καθώς το υπερσεξουαλικό στυλ επικρίθηκε ακόμη περισσότερο όταν ήρθαν στο φως οι ιστορίες για τον όχι-και-τόσο-όμορφο τρόπο ζωής του ιδρυτή της μάρκας, Dov Charney.