Το χιούμορ είναι κάτι υποκειμενικό. Το κακό χιούμορ όμως ορίζεται από κάποια χαρακτηριστικά - είναι αυτό που προσβάλει, θίγει, δημιουργεί καταστροφική πόλωση, αναπαράγει στερεότυπα ή εκμεταλλεύεται καταστάσεις για να δημιουργήσει εντυπώσεις - μεταξύ άλλων.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 4.200 tweets για το νέο σήριαλ του Μάρκου Σεφερλή. Αυτό σημαίνει πως κατάφερε να κάνει αίσθηση. Αυτό ήθελε σίγουρα.
Η νέα του σειρά έκανε μπαμ. Αυτό τον ενδιέφερε, επίσης, σίγουρα.
Το ΕΣΡ βάζει πρόστιμα αν ακουστεί η λέξη μαλάκας αλλά αν κάνουμε τους Gay καρικατούρες εν έτει 2022 και μιλάμε για βιασμούς λες και είναι αστείο είναι απλά Κυριακή #SuperMammy
— ToDoraki🎁 (@MavriGata4) April 3, 2022
Αυτό που δεν τον ενδιέφερε και δεν τον ενδιαφέρει όμως σίγουρα είναι το πώς εκλαμβάνουν οι άνθρωποι γύρω του τα αστεία του. Σίγουρα δεν θέλει να αρέσει σε όλους - σίγουρα αρέσει σε πολλούς - αλλά οι συνέπειες μιας "πλάκας" είναι ορατές σε όλους.
«Είδα στο δρόμο έναν βιαστή ... έτρεχα έτρεχα ... αλλά δεν τον πρόλαβα» είπε και γέλασε το κοινό του.
«Η βότκα είναι λιπαντικό για να κατεβάζουν οι γυναίκες τα βρακιά τους» είπε και γέλασε το κοινό του.
Οι υπόλοιποι όμως δεν γέλασαν καθόλου. Σεξιστικά σχόλια για γυναίκες, άντρες και ΛΟΑΤΚΙ, και χαρακτήρες καρικατούρες που δημιουργούν λάθος εντυπώσεις και μη ρεαλιστικές, κακό χιούμορ για κακοποιητικές συμπεριφορές και ένα σωρό άλλες μαύρες στιγμές της τηλεόρασης που ανεχόμασταν όταν βλέπουμε επαναλήψεις σήριαλ του 1990, αλλά αδυνατούμε να ανεχτούμε το 2022. Έχει την ελευθερία να λέει αυτά που λέει; Nαι. Πολιτισμός όμως είναι να καταλαβαίνεις γιατί είναι λάθος όσα λέει.
Το χίουμορ με βιαστές που "ετρεχε ετρεχε και δεν τον πρόλαβε" οχι για να τον αποφύγει αλλα το αντίθετο, εν έτη 2022, ειναι τουλαχιστον φρικη. #SuperMammy
— Zozefinos (@zozefinos) April 3, 2022
Πριν λίγους μήνες, μία άλλη χιουμοριστική σειρά, η Τούρτα της Μαμάς του Αλέξανδρου Ρήγα, έχει εντάξει στους βασικούς χαρακτήρες τον στρατιωτικό gay γιο της οικογένειας και τον επικείμενο γάμο του. Το πρώτο φιλί χαράς και αγάπης σε gay ζευγάρι ήρθε στην ελλήνική τηλεόραση του 2022 και όσο και αν τραγική φαίνεται αυτη η καθυστέρηση ήταν ενα βήμα προόοδου για την ελληνική Mainstream μυθοπλασία. Ισως για αυτό η άλλη "Μαμά" του Μάρκο Σεφερλή χθες "πλήγωσε" τόσο πολύ. Γιατί θύμησε ότι ακόμα ο σεξισμός και ομοφοβία είναι αυτό που διαπραγματευόμαστε ακόμα, προσπαθώντας να διαγράψει την όποια πρόοδο συντελείται τα τελευταία χρόνια με τα κλασικά ελληνικά δειλά βήματα.
Οι άνθρωποι επηρεάζονται ακόμη από την τηλεόραση. Η τηλεόραση όμως σε ορισμένες περιπτώσεις δεν επηρεάζεται από την κοινωνία, από την εξέλιξη, από το σήμερα. Μένει κολλημένη σε κάποιες αντιλήψεις που θυμώνουν, πληγώνουν, και συνεχίζουν να κάνουν κακό.
Αν κάτι τα προηγούμενα χρόνια διδαχτήκαμε είναι ότι το να μένουμε πιστά σιωπηλοί και σιωπηλές απέναντι στην αναπαραγωγή τέτοιων προτύπων ήταν το πιο σύνηθες γιατί "αυτά μωρέ θέλει ο κόσμος", το ανακάτεμα στο στομάχι που ένιωσε μερίδα του κοινού είναι η πιο αισιόδοξη απόδειξη ότι σειρές σαν αυτές ολοένα και θα λιγοστεύουν, όπως και η δύναμη που έχουν να διαμορφώνουν πρότυπα.
Δέσποινα Πολυχρονίδου, Αναστασία Βαμβακά