«Πίσω από κάθε σπουδαίο άντρα κρύβεται μια πολύ σπουδαία γυναίκα», σίγουρα έχετε ακούσει αυτή την έκφραση. Μόλις τις τελευταίες δεκαετίες οι γυναίκες χειραφετούνται και καρπώνονται τα εύσημα τον πράξεων τους. Μέχρι πρότινος οι γυναίκες «κρύβονταν» πίσω από τους άντρες, οι οποίοι δεν άφηναν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης του πόσο «σπουδαίοι» είναι.
Μια κλασσική περίπτωση τέτοιου πατριαρχικού κόσμου, πιθανότατα κρύβεται και πίσω από τον οίκο μόδας Dior.
Όλοι έχουμε ακούσει για το άρωμα signature του Οίκου, το Miss Dior. Μια κοπέλα αποτέλεσε την πηγή έμπνευσης για τη συγκεκριμένη δημιουργία, η Miss Dior, η Catherine Dior. Η Catherine είναι η μικρότερη αδερφή του σχεδιαστή και μέλος της Γαλλικής Αντίστασης.
H Catherine αγαπούσε τα λουλούδια και αυτό ακριβώς είχε στο μυαλό του ο Christian Dior όταν σχεδίασε το εμβληματικό φόρεμα «With a Thousand Flowers». Ωστόσο είναι πολύ πιθανό η Catherine να μην το φόρεσε ποτέ.
Μέχρι το 1949, η Catherine και ο Hervé des Charbonneries είχαν φύγει από το διαμέρισμα του Christian στη Rue Royale και είχαν μετακομίσει στο δικό τους σπίτι, στη Rue Montorgueil 49. Ήταν κοντά στην αγορά στο Les Halles και ήταν βολικό για τις επιχειρήσεις τους (ανθοπωλεία).
Τα καλοκαίρια τους το ζευγάρι τα περνούσε στο Les Naÿssès, το οποίο είχε κληρονομήσει η Catherine από τον πατέρα της. Εκεί περιποιούταν τον κήπο της και τα χωράφια με γιασεμί και τριαντάφυλλα που ήταν βασικά συστατικά για την παραγωγή του αρώματος Dior.
Το στυλ της Catherine Dior
DR/COLLECTION CHRISTIAN DIOR PARFUMS, PARIS
Οι φωτογραφίες που κυκλοφορούν δείχνουν την Catherine στη μεταπολεμική της ζωή να φορά άνετα λινά παντελόνια και πουκάμισα. Υπάρχουν και ορισμένες πιο «τολμηρές» εμφανίσεις, όπου η Catherine φορά ένα καρό σακάκι και περπατά αγκαλιά με τον Hervé.
Σε μία άλλη απεικονίζεται με ένα εντυπωσιακό, λεοπάρ παλτό Dior με λεοπάρ. Η Catherine φαίνεται καλοντυμένη, αλλά υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία για την περίτεχνη επένδυση και τον παραδοσιακό κορσέ που ήταν βασικά στοιχεία της ραπτικής του Dior, την οποία ονόμαζαν «εφήμερη αρχιτεκτονική, αφιερωμένη στην ομορφιά του γυναικείου σώματος».
Αντίθετα, φαίνεται να φοράει τα ρούχα της απλώς για να συνεχίσει τη ζωή, παρά ως μέσο για να επιδείξει την τέλεια τέχνη του αδερφού της. Εξ’ ου και η ενδιαφέρουσα αντιπαράθεση που υπάρχει σε μια φωτογραφία της Catherine που τραβήχτηκε το 1987 σε μια έκθεση του αδερφού της στο Musée des Arts Décoratifs. Εκεί η φοράει ένα σεμνό σκούρο παλτό και στέκεται δίπλα σε ένα μανεκέν σε ένα πολυτελές σύνολο Dior. Η Catherine ατενίζει το φανταχτερό ντύσιμο με τον πιο ανεπαίσθητο υπαινιγμό μιας περίεργης έκφρασης στο πρόσωπό της.
Πως επιβίωσε στον κόσμο της μόδας η Catherine Dior
H Catherine ήξερε πολύ καλά ποια ήταν, αλλιώς θα ήταν σχεδόν αδύνατο να επιβιώσει σε ένα τόσο σκληρό κόσμο. Η αδερφή του Christian διέθετε μια σπάνια χάρη και μια εσωτερική δύναμη που θα την προστάτευε από το πλήθος της μόδας. Είχε περπατήσει στην κόλαση και πίσω. Αγαπούσε τον αδερφό της και επικρότησε την επιτυχία του, αλλά δεν χρειαζόταν την «προστασία ή τη μεταμφίεση» των ρούχων του. Στις εικόνες που δείχνουν την Catherine να φορά ένα φόρεμα Dior —για παράδειγμα, στον κήπο στο Les Naÿssès, ένα ποτήρι κρασί στο χέρι ή στη βάφτιση του βαφτιστήρα της Nicolas, να τον κουβαλάει κοντά — εξακολουθεί να μην έχει χάσει κανένα κομμάτι από την προσωπικότητά της.
«Παραπλανώ το μάτι»
Υπάρχει μια αβεβαιότητα για το αν τελικά το φόρεμα Miss Dior προοριζόταν για την Catherine. Ο Christian προσπάθησε πολύ για να κρατήσει αυτή την αβεβαιότητα, την συλλογή που πρωτοεμφανίστηκε το φορέμα, την ονόμασε «Trompe-l'œil».
Η κυριολεκτική μετάφραση της φράσης είναι «παραπλανώ το μάτι». Ποια μπορεί να είναι η οπτική ψευδαίσθηση που αναφέρεται; Ότι τα λουλούδια στο Miss Dior ήταν αληθινά; Ότι η αρχική Miss Dior ήταν ανέγγιχτη από τη φρίκη του πολέμου, παραμένοντας μια αθώα νεαρή κοπέλα στον κήπο με τις τριανταφυλλιές της Granville;
Ή μήπως είναι απλά όπως το περιέγραψε ο Dior στις σημειώσεις του για τη συλλογή; «Υπάρχουν δύο αρχές στις οποίες βασίζεται η συλλογή «Trompel'œil»: η μία είναι να δώσεις στο μπούστο προβολή και πλάτος, ταυτόχρονα με το σεβασμό της φυσικής καμπύλης των ώμων. Η άλλη αρχή αφήνει στο σώμα τη φυσική του γραμμή, αλλά δίνει πληρότητα και απαραίτητη κίνηση στις φούστες».
Ωστόσο, ο ήρεμος επαγγελματισμός αυτής της εξήγησης έρχεται σε αντίθεση με τη συναισθηματική ένταση που αποκαλύπτει ο Dior στα απομνημονεύματά του, όταν δηλώνει «εμμονή» με τα ρούχα που φτιάχνει: «Κυριαρχούν στο μυαλό μου πριν τα φτιάξω, αφού και μετέπειτα. Πρόκειται για έναν φαύλο αλλά εκστατικό κύκλο που φέρνει στη ζωή ταυτόχρονα την κόλαση και τον παράδεισο».
Επομένως, η παθιασμένη τέχνη της ραπτικής του αντιτίθεται στον ορθολογισμό με τον οποίο εξήγησε την συλλογή «Trompel'œil». Το Miss Dior γεννιέται από ένα όνειρο, μια καταναγκαστική επιθυμία του Christian να δημιουργήσει την τελειότητα. Λατρεμένο από τον δημιουργό της, φαίνεται κάτι περισσότερο από ένα τεχνούργημα.