Για όσους δεν το γνωρίζουν, το αυτοσχεδιαστικό θεάτρο-improv είναι ακριβώς αυτό που λέει το όνομα του: μια διαφορετική μορφή θεάτρου, που στηρίζεται στον αυτοσχεδιασμό. Δεν υπάρχουν κείμενα, ούτε προκαθορισμένοι χαρακτήρες. Το κοινό είναι αυτό που δίνει στους ηθοποιούς μια πρόταση έμπνευσης και από εκεί και πέρα το έργο δημιουργείται εξολοκλήρου στην σκηνή.
Κάθε παράσταση του αυτοσχεδιαστικού θεάτρου-improv είναι μοναδική, καθώς δεν έχει παιχτεί ποτέ ξανά πιο πριν, ούτε και πρόκειται να παιχτεί πάλι στον μέλλον. Μένει στην ώρα και την μέρα που δημιουργήθηκε για πρώτη και τελευταία φορά.
Υπάρχουν πάρα πολλές μορφές αυτοσχεδιαστικού θεάτρουπ-improv, κωμικές και μη, όμως όλες τους έχουν τις ίδιες βάσεις, που είναι το συνεχές ρίσκο χωρίς τον φόβο της αποτυχίας, το mood "ναι, και", το να ζεις τη στιγμή και το να μην διστάζεις για τις επιλογές σου.
Στην Ελλάδα, η τέχνη του αυτοσχεδιαστικού θεάτρου είναι κάτι πολύ νέο, ενώ η Θεσσαλονίκη απέκτησε την πρώτη της σχολή το 2018. Η σχολή Ya Impro, είναι η συνεργασία δύο νεαρών ανθρώπων, του εκπαιδευτικού Κωνσταντίνου Κιντή και της ηθοποιού Έστερ Σερεμέτη-Αζαριά, οι οποίοι αποφάσισαν να δείξουν στην πόλη πως να διασκεδάσει με έναν διαφορετικό τρόπο.
Και επειδή έχουμε πάρα πολλές απορίες γύρω από το παραπάνω ζήτημα και θέλουμε να μάθουμε όσο περισσότερα μπορούμε, αλλά και να γνωρίσουμε ένα κορίτσι που αποφάσισε να αφοσιωθεί σε αυτόι που αγαπά, μιλήσαμε με την Έστερ και την ρωτήσαμε για τα πάντα.
Παρακάτω ακολουθεί μια εκ βαθέων και λογικά αυτοσχέδια συνέντευξη!
Σύστησε μας τον εαυτό σου! Πες μας ποια είσαι και ποια είναι η ιδιότητα σου;
Είμαι η Έστερ Σερεμέτη-Αζαριά και είμαι ηθοποιός. Για την ιστορία είμαι πτυχιούχος Βαλκανικών Σπουδών του ΠΑΜΑΚ και απόφοιτος της Ανώτερης Δραματικής σχολής «Ανδρέας Βουτσινάς». Τον τελευταίο χρόνο επέστρεψα στη Θεσσαλονίκη και με το άλλο μου καλλιτεχνικό και επαγγελματικό μισό, τον Κωνσταντίνο Κιντή, τρέχουμε την πρώτη σχολή αυτοσχεδιαστικού θεάτρου-improv στην πόλη, την Ya Impro. Παράλληλα με το ντουέτο μας Improv Coaster κάνουμε παραστάσεις αυτοσχεδιασμού δημιουργώντας ιστορίες επι σκηνής με τις προτάσεις του κοινού ως έμπνευση.
Πως πήρες την απόφαση να ασχοληθείς με την υποκριτική; Ήταν η πρώτη σου και μοναδική επιλογή/επιθυμία ή προέκυψε στην πορεία;
Στην ερώτηση «Τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις;» η απάντηση ήταν πάντα μία. Από μικρή ήθελα να βλέπω τους γύρω μου να γελάνε και με τον ένα ή τον άλλο τρόπο το πετύχαινα. Επίσης, η μαμά μου φρόντιζε να με πηγαίνει σχεδόν εβδομαδιαία σε θεατρικές παραστάσεις και όχι μόνο παιδικές. Ακόμα και στην Αθήνα κατεβαίναμε για να δούμε θέατρο! Σιγά σιγά ήθελα να με δω και εμένα εκεί πάνω. Ήδη από το δημοτικό ήμουν στη θεατρική ομάδα του σχολείου και έτσι κύλισαν και όλα τα υπόλοιπα σχολικά μου χρόνια. Πέρασα και στο πανεπιστήμιο αλλά σε ένα τμήμα που δεν ήταν και η πρώτη μου επιλογή, οπότε θα έσκαγα αν δεν έκανα θέατρο. Έπιασα λοιπόν, την πρώτη μου δουλειά και κατάφερα να καλύψω τα δίδακτρα της Δραματικής. Ε και τελικά μεγάλωσα και έγινα ηθοποιός.
Ο αυτοσχεδιασμός πως μπήκε στη ζωή σου;
Πριν 6 χρόνια αναζητούσα μια αλλαγή και μια εξέλιξη που δεν έβρισκα στην πόλη και έτσι μάζεψα τα μπογαλάκια μου και πήγα στην Αθήνα. Μετά από ένα χρόνο, ψάχνοντας σεμινάρια υποκριτικής βρέθηκα σε ένα δωρεάν εισαγωγικό μάθημα Improv Comedy της Improvibe. Εγώ μέχρι τότε να σημειωθεί πως δεν είχα ιδέα τι πάω να κάνω. Άλλωστε το improv ακόμα ήταν πολύ φρέσκο στην Ελλάδα. Ακόμα και μετά το πρώτο μάθημα δεν ήξερα πώς μπορεί να λειτουργήσει όλο αυτό σκηνικά, ούτε τι εργαλεία πρόκειται να πάρω αλλά πέρασα τόσο ωραία που είπα «δεν με νοιάζει τι και πώς, εγώ θέλω ένα τρίωρο την εβδομάδα να ξαναγίνομαι παιδί». Έτσι ένιωθα κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Όσο προχωρούσε η εκπαίδευση τόσο περισσότερα ήθελα να μάθω και να εμβαθύνω. Αποκορύφωμα όλων υπήρξε το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Αυτοσχεδιασμού που οργανώθηκε από την Improvibe στην Αθήνα. Ειλικρινά δεν μπορούσα να πιστέψω τι μπορεί να δημιουργηθεί στη σκηνή απλά από μια πρόταση του κοινού. Χωρίς σενάριο, χωρίς ρόλους, χωρίς τίποτα έτοιμο. Από βουβές παραστάσεις μέχρι musical. Επίσης όλο αυτό το κλίμα του φεστιβάλ και η γνωριμία μου με κόσμο από κάθε άκρη της γης με κοινό παρονομαστή το improv δεν θα μπορούσε να αποτελέσει κάτι λιγότερο από έμπνευση και θέληση να εξερευνήσω αυτόν τον νέο κόσμο που ανοιγόταν μπροστά μου.
Πόσο δύσκολο είναι να ανεβάσεις μια παράσταση improv theater, ως ηθοποιός;
Παρότι ο αυτοσχεδιασμός είναι κομμάτι της εκπαίδευσης ενός ηθοποιού δεν διδάσκεται έτσι ώστε να είναι και το τελικό προϊόν. Χρησιμοποιείται σαν εργαλείο εξερεύνησης των ρόλων κατά κύριο λόγο. Έτσι πολλές φορές συνάδελφοι ηθοποιοί νιώθουν «έξω από τα νερά τους» στην ιδέα απουσίας κειμένου, ρόλου, σκηνοθεσίας. Δεν παύει να είναι όμως ένα θεατρικό είδος. Με την ανάλογη εκπαίδευση μπορεί να το κάνει οποιοσδήποτε, πόσο μάλλον ένας ηθοποιός.
Το improv είναι κάτι που μπορεί ο καθένας να δοκιμάσει ή ταιριάζει περισσότερο σε συγκεκριμένες προσωπικότητες; Θέλει κάποιες συγκεκριμένες ικανότητες;
Το improv είναι πραγματικά για όλους! Ο καθένας το ξεκινάει για διαφορετικούς λόγους και δεν σημαίνει απαραίτητα πως θέλει να καταλήξει στη σκηνή. Σκέψου πως αυτοσχεδιάζουμε καθημερινά όλοι μας ανεξαιρέτως. Από το πώς θα παραγγείλουμε μια πίτσα μέχρι την αντίδραση μας σε ένα αναπάντεχο γεγονός. Σαν εργαλείο έχει εφαρμογή σε πολλά επίπεδα. Από το πώς θα συμπεριφερθείς σε μια κατάσταση μέχρι το πώς θα προωθήσεις καλύτερα το προϊόν σου. Δεν είναι τυχαίο ότι το improv χρησιμοποιείται παγκοσμίως σαν εργαλείο ακόμα και σε εκπαιδεύσεις προσωπικού εταιριών. Δεν χρειάζεται να έχεις συγκεκριμένες ικανότητες, μέσα από την διδασκαλία του, όμως, σίγουρα αναπτύσσεις νέες.
Σου έχει τύχει ποτέ "να κολλήσεις" σε παράσταση και να μην μπορείς να αυτοσχεδιάσεις;
Μου έχει τύχει να κολλήσω σε παράσταση με κείμενο και αυτό που με έσωσε ήταν ο αυτοσχεδιασμός. Το αντίστροφο δεν έχει γίνει ποτέ. Είναι τέτοια η φύση αυτού που κάνουμε άλλωστε. Μπορώ να σου πω πως ναι, έχουν υπάρξει παραστάσεις που μπορεί να μην είχα την τέλεια ιδέα/έμπνευση ή απλά να είχα μια πολύ δύσκολη μέρα. Είχα όμως τους συμπαίκτες μου. Είναι εκεί για να σε κάνουν να φανείς αστέρι. Αυτό είναι ένα κομμάτι που βρίσκω μαγικό στο improv. Την εμπιστοσύνη στον συμπαίκτη και την στήριξη της ομάδας. Δεν είσαι μόνος. Αν κοιτάξεις τον συμπαίκτη σου στα μάτια σίγουρα θα έχει κάτι να σου δώσει και να προχωρήσετε παρέα στο να χτίζετε τη δική σας πραγματικότητα. Κάθε βήμα στη σκηνή είναι ένα βήμα στο άγνωστο, είναι ρίσκο αλλά ξέρεις πως η ομάδα σου είναι εκεί για να σε πιάσει.
Τι έχεις να συμβουλεύσεις όσους θέλουν να δοκιμάσουν τον αυτοσχεδιασμό;
Επειδή, είναι κάτι πολύ καινούργιο για τα Ελληνικά δεδομένα και άγνωστο στους περισσότερους, στη Ya Impro προσφέρουμε συστηματικά δωρεάν εισαγωγικά μαθήματα έτσι ώστε να μην υπάρχει κανένα «ρίσκο» στην περίπτωση που κάποιος ενδιαφέρεται να το γνωρίσει. Όλη η διαδικασία είναι καθαρά βιωματική και πολύ πολύ διασκεδαστική, ο καθένας συμμετέχει στο επίπεδο που θέλει καθώς φροντίζουμε να δημιουργούμε ένα ασφαλές περιβάλλον έκφρασης. Άλλωστε μια από τις βασικές αρχές του Improv είναι πως δεν υπάρχει λάθος. Τι μπορεί να πάει στραβά λοιπόν; Μια δοκιμή θα σας πείσει!
Ποια θεωρείς ότι είναι τα μεγαλύτερα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει από την ενασχόληση του με το improv;
Για μένα δημιουργεί νέο τρόπο σκέψης. Μέσα από τα μαθήματα ξαναβρίσκουμε την κρυμμένη παιδικότητα μας. Παίρνουμε ρίσκα, μαθαίνουμε να παίρνουμε αποφάσεις και να διασκεδάζουμε την αποτυχία, να αποδεχόμαστε και να στηρίζουμε ιδέες βάζοντας το «εγώ» μας σε δεύτερη μοίρα. Να επικοινωνούμε σε βάθος και να ζούμε στη στιγμή. Δημιουργούμε ολόκληρους κόσμους από το τίποτα και ιστορίες που δεν έχουν γραφτεί ούτε πρόκειται να επαναληφθούν. Όλα αυτά δημιουργούν ένα συνολικό skill set που ο καθένας μπορεί να το αξιοποιήσει κατά το δοκούν.
Αν κάποιος θέλει να έρθει σε επικοινωνία μαζί σας, πως σας βρίσκει;
Η σχολή της Ya Impro βρίσκεται Ολυμπιάδος & Θεοτοκοπούλου 4. Ενώ στην ιστοσελίδα μας μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τα μαθήματα και τις δράσεις μας.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε τη σχολή αυτοσχεδιαστικού θεάτρου-improv στα παρακάτω link: